Aku Cinta Allah...

" Jika Allah memakbulkan doa kita,
itu tandanya Allah menyayangi kita,
Jika Allah lambat memakbulkan doa kita,itu tandanya Allah ingin menguji kita, dan
Jika Allah tidak memakbulkan doa kita,itu tandanya Allah nenyediakan yang terbaik untuk kita..."

Wednesday, March 30, 2011

Penawar Duka






Dr. Aidh bin Abdullah Al-Qarni ada menyebut dalam bukunya berjudul 'La Tahzan',"Jangan bersusah hati sebab ia hanya akan membuatmu lemah dalam beribadat, malas untuk berjihad, putus harapan dan mengheretmu untuk berburuk sangka. Jangan berdukacita, sebab rasa sedih dan susah hati ialah akar kepada pelbagai penyakit jiwa, punca penyakit saraf, penghancur jiwa dan penyebar keraguan serta kebingungan."

Saya ingin berkongsi ubat enam resepi yang saya baca dari sebuah majalah..
Penulis buku al-Farj Ba'da al-Syiddah menyebut tentang kisah seorang bijaksana yang sedang ditimpa musibah. Maka datanglah kawan-kawannya mengucapkan keprihatinan mereka terhadap musibah yang menimpanya.
Si bijaksana itu berkata,"Aku tahu ada satu ubat yang dibuat daripada enam resepi yang berbeza."
Kawan-kawannya bertanya,"Apa dia?"
Jawabnya," "Pertama, percaya sepenuhnya kepada Allah. Kedua, kesedaranku bahawa semua yang sudah Allah takdirkan akan berlaku. Ketiga, sabar adalah senjata paling berkesan yang diguna pakai oleh orang yang mendapat ujian.
Keempat, jika saya tidak sabar, saya tidak akan tertolong dengan hanya perasaan resah. Kelima, mungkin sahaja saya akan berada dalam keadan yang lebih buruk daripada keadaan saya sekarang ini. Keenam, dari semasa ke semasa jalan keluar akan terus terbuka."

 by umisyazwani binti maridi, keratong.

No comments:

Post a Comment